Om internet

Anders Arpi (00:01)
Du låter väldigt mycket, Patrik. Ja, det är väldigt högt ljud. Eller? Tycker du också det, Patrik?

Patrik (00:04)
Två sen mycket.

Bartek (00:09)
Kanske... vi fixar den i post.

Patrik (00:10)
Men... Okej.

Anders Arpi (00:13)
Just det är olika ljudströmmar allting.

Bartek (00:15)
Ja, precis.

Patrik (00:16)
Jag kan ju sänka min volym här. Är det bättre nu?

Anders Arpi (00:19)
Det är som att det är sån här gain eller något sånt, säger jag, som inte kan någonting alls om ljud. Men det låter... Jag tycker det. Ja, skönt.

Bartek (00:25)
Ja, nu är bättre.

Patrik (00:27)
Okej, det var kontrollen i Riverside som stod på max.

Bartek (00:33)
Mm -hmm, mm -hmm.

Anders Arpi (00:34)
Jaha.

Hörr?

Bartek (00:37)
Aha.

Hej och välkomna till modermodemet. Jag heter Bartek.

Anders Arpi (00:43)
Jag heter Anders.

Patrik (00:45)
och jag heter Patrik.

Bartek (00:48)
Vad håller vi på med? Jag har en podcast som heter Kompilator och den är jätterolig att göra men jag ville ha en Blay -podcast. En teknikpodcast där vi pratar om allt förutom teknik. Jag pitchade det här för Anders och Patrik och de ville vara med. Så här är vi.

A show about nothing.

Anders Arpi (01:19)
Jag känner mig själv väldigt... vad ska man säga... jag känner ett heligt pathos att få bidra till att göra en podd med tre vita män som har skägg och har brinnat vit t. Det är något som saknas där tycker jag.

Bartek (01:30)
Hahaha

Patrik (01:33)
Kommer det bli mycket snack om öl och kaffe eller?

Bartek (01:39)
Öl och kaffe och... Det är ingen av oss som är speciellt intresserad av tangentbord.

Patrik (01:47)
Nej. Eller, jag använder det. Räknas det?

Anders Arpi (01:47)
All right.

Bartek (01:48)
Det känns som att...

Anders Arpi (01:51)
Jag med. Dagligen faktiskt. Ja, nej, tangentbord är inte min grej förutom att jag skriver på dem. Jag kör ju på ett magic keyboard, för det är samma som på min laptop. Det är liksom min nivå av ambition. Jag tänker att jag är sån här minimal config, alltid bättre än jättemycket config som i teorin är lite bättre, men i praktiken bara blir massa jobb för mig. Laptop, tangentbord eller möjligen ett identiskt stationärt tangentbord är liksom min nivå av...

Ja, av ambition.

Bartek (02:24)
Min midlife hack är att alltid lära sig default -inställningen av allting och bara köra med det. Och inte sitta och pilla i config -fil. Så blir allting bättre. Ja, förlåt.

Anders Arpi (02:31)
Ja.

Jag blev bekräftad i detta nyligen när jag kollade upp Steve Klaabnik från Rustvärlden igår. Han var med på någon blogg där han berättade att han kör vim utan någon config. För det är lättare så. Jag kör ju inte vim. Men det är ett sympatiskt tanke tycker jag. Det här duger.

Bartek (02:52)
Mm -hmm. Mm.

Jag tror aldrig jag har hört någon säga vim och det är lättare så i samma andetag.

Anders Arpi (03:05)
Nej, det är...

Patrik (03:08)
Första gången där meningen har sagts någonsin i världshistorien.

Anders Arpi (03:13)
Då har vi ändå gjort nånting med den här inspelningen. Det känns skönt. Tanken är att det här inte ska vara så mycket klippt och friserat. Det låter jättehärligt.

Bartek (03:24)
Ja precis, du hade ett ganska bra buzzword för det och det var direct to disk. Live to disk, precis.

Anders Arpi (03:30)
Live to disk, vilket ju är lite av en motsägelse, men jag tycker att det är ganska bekvämt. Man kan klippa ut om man svär för mycket eller om man säger upp sig live, on air och misstag eller så. Men utöver det kan man slippa det mesta.

Patrik (03:44)
Är det samma sak som direkt till DVD? För jag får dåliga bibbar av det.

Anders Arpi (03:48)
Precis! Precis!

Bartek (03:48)
Hahahaha

Anders Arpi (03:52)
Ja.

Bartek (03:53)
De enda reglerna är väl typ inga intervjuer och inga intervjuer. Vi ska inte säga någonting som någon av våra arbetsgivare slars uppdragsgivare kan bli upprörd över. Och det är typ det. Och så har vi massor med svärord men...

Anders Arpi (04:16)
Inga svärord, eller...

Bartek (04:22)
politiskt korrekta sväror och så har vi ett tema varje gång.

för att det inte bara ska vara 60 minuter av tomt prat. Så att vi har någonting att hänga upp det på.

Patrik (04:44)
Vi har inte lyckats så bra med det där ännu i alla fall. Det ganska mycket tomt prat.

Bartek (04:50)
Ja, men det är första avsnittet och vi är bara fem minuter in.

Anders Arpi (04:54)
Man kan alltid klippa, eller nej, det kan man inte. Ah! Okej. Nu är game face på. Spelansiktet på.

Bartek (04:57)
Nej precis, ja... Nu kör... ASTFs... Vi klipper bort det här och sen så klipper vi inte bort...

Dagens tema är internet var bättre förr. Men innan vi hoppar in i det så Patrick du har köpt en ny bil och du har köpt samma bil som jag. Och jag vet att Anders är jättebilintresserad.

Patrik (05:27)
Nu kommer Anders bara såga mitt bilval och ditt bilval till fotknölarna.

Bartek (05:32)
Men vi har köpt samma bilmodell och det är den perfekta bilen för folk som fullständigt skiter i bilar. Det är liksom det är bilarnas golden retriever.

Anders Arpi (05:51)
Hehehe

Patrik (05:51)
Det är min uppfattning lite med. Jag är helt bilointresserad. Jag kanske ska tillägga dig att jag inte har kopierat Bartek. Jag har gjort min due diligence och frågat runt och så där.

Anders Arpi (06:06)
Är det en Kia E -Niro? Nej, här är det det! Yes! Det Patrik inte vet är att Bartek skojar det och jag är aggressivt ointräda av bilar också. Precis som ni.

Bartek (06:07)
Ja!

Patrik (06:08)
Ja! Asbra!

Vad var det som avslöjade? Var det bilarna Golden Retriever?

Anders Arpi (06:24)
Jag vet inte, det kan vara att jag bara har något minne av att du har nämnt den här gången Bartek. Jag tänker att Kia är en sådan bilen som ingen bryr sig om på ett bra sätt. Jag lisar ju bil bara för att jag hatar att hantera bilar. Det är ju en ekonomisk lustaffär minst sagt. Av samma anledning att jag verkligen inte bryr mig om bilar så orkar jag inte ens läsa om bilar eller förstå någonting.

Bartek (06:29)
Ja.

Men både jag och Patrik lyser också bilar, så vi...

Anders Arpi (06:55)
Jaha, ha skönt. Då så.

Patrik (06:56)
Det är du säger, det en ganska ekonomisk, stor ekonomisk förlustaffär. Men som du säger så är det ganska skönt att bara här ta lite pengar och gå någonting fel med den här så vill jag bara att ni fixar det. Det är min standardinställning till bilar.

Anders Arpi (07:16)
Det är lite som att låsa ett bolån tänker jag. Att man liksom vet att det kommer att kosta såhär mycket typ med den här bilen. Att det inte kommer bli 25 .000 för att solenoiden lossnade eller någonting liksom någon månad.

Bartek (07:29)
Det måste trigga och ordna innan du säger sådana saker Jag hade tidigare en personlig policy att man aldrig ska äga en bil som kostar mer än ett halvt prisbasbelopp Men nu har jag lagt ett halvt prisbasbelopp för att hålla min skrot hög till Saab rullandes ett år till Det är en sunken cost fallacy, men ska jag dumpa det, då måste jag hitta en ny skrot hög och den kommer ha nya fel som jag...

Det är liksom, ska jag ha known unknowns eller unknown unknowns?

Så jag går ifrån den policyn.

Anders Arpi (08:10)
Men det här var väl ungefär hela årets allottment av Bilsnacksenutr gjorda. Så att, skönt. Då var det klart.

Bartek (08:14)
Ja.

Patrik (08:17)
Ja, jag känner att jag inte vill prata om bilar på... Kan vi aldrig mer prata om bilar, helt enkelt.

Anders Arpi (08:26)
Biltemakurv är okej, men det är max.

Patrik (08:29)
Ha ha ha!

Bartek (08:30)
Jag ser fram det stora temaavsnittet där vi åker runt i olika temas och betygsätter deras korv.

Anders Arpi (08:34)
skönt.

Patrik (08:42)
Inte det samma korv.

Bartek (08:44)
Det kan man tro, men det är...

Det är den som hanterar korven som gör korven. Nu... Nu sporar det ur!

Patrik (08:56)
Okej, jag ska sluta.

Anders Arpi (09:01)
Men nu är det ett problem här och det är ju att Bartek är ju en ganska van poddare. Enda gången jag har varit med i en podd hela mitt liv, enda gångerna är jag ju intervjuad eller på något sätt intervjuobjekt. Jag tror att det gäller dig också Patrik. Så att nu kommer ju Bartek vara en dominerande röst här tills vi börjar ta vår plats. Men jag är väldigt bekväm med det så att det är okej för mig.

Patrik (09:14)
Mm, det stämmer.

Bartek (09:23)
Men jag vet inte för...

Jag vet inte om ni minns, men ni var ju med i ett avsnitt av Kompilator, kommenterar numret nu, men där vi pratade om komplexitet lite diffust och jag tyckte att ni två klickade väldigt bra och jag fick kämpa för att vara en dominerande röst för ni på ett väldigt bra sätt stack iväg på era tangenter.

Anders Arpi (09:57)
Det du inte vet är att när du gick iväg och tog kaffe så att vi tyst och tittade på varandra hummade och sa ja, hmm, hmm.

Patrik (10:03)
Jag tror faktiskt jag frågade hur bilen gick, om den gick bra.

Bartek (10:08)
Hahaha

Anders Arpi (10:09)
Perfekt!

Bartek (10:14)
Men vi skulle ju ha ett tema och temat för den här gången är att internet var bättre förr och du och jag Anders började prata om det här över DMS för du var fruserad. Du postade en bild i någon tråd på en slack på en pizza -hatt -site från 1996 som var typ ett ostilat HTML -formulär.

Anders Arpi (10:37)
Just det.

Bartek (10:43)
Man kunde skriva in vilken pizza man ville ha och klicka på.

Anders Arpi (10:47)
Jag kan göra min rant pitch som ett startblock för detta. Man skulle kunna summera det som att om det inte hade hänt någonting i webbdesign, och då menar jag att är rent visuellt. Jag menar inte ARIA Label Accessibility, typ att det går att klicka snabbt på en hemsida. Det är rent visuella. Om ingenting hade hänt där i princip på typ 20 år. Så hade ingen suttit här bara så här.

Bartek (10:49)
Ja.

Anders Arpi (11:13)
Internet är så fult, det går inte att använda här. Det så fult internet. Varför kan man inte göra något snyggare internet? Snyggare webbsidor. Ingen hade ju sagt det. Det är som Windows 98 -utsenet. Ingen hade sagt det heller om vi inte hade blivit utseende på våra OS -konstanter. Det hade liksom varit, ja visst det är ett grått, det är tråkigt, det är fyrkantigt. Men det funkar bra. Vi kan formspråket, bildspråket väl. Det är lätt att liksom visuellt avgöra vad som är vad och klicka och så vidare. Det är liksom grund...

Tanken bakom det något det jag tycker jobbiga med internet idag är att det är så extremt visuellt. Vad heter det disparat typ att det är en bara no enda liksom nya designspråk och formspråk på varje hemsida varje vecka. Och det känns som att jag vet inte varför. Alltså det är ju så att det är mer än att man designar reklam än att man designar liksom vet inte. Funktionella hemsidor eller webba appar eller vad man vill kalla dem. Det är mer en fråga om att man vill synas och ha ett nytt fräscht.

Designspråk, men vem är det för? Där, det är min pitch.

Bartek (12:17)
Jag undrar om vi... För jag har även en relaterad rant och det är att det finns...

hur många design team som helst som gör användarundersökningar och AB test för att komma fram till typ exakt samma rundare hörn och typ nästan samma färger och nästan samma typ snitt som alla andra i den nischen som de är. Om du tittar på storbankerna så har de ser.

Just jävlar, vi får inte klippa så jag kan inte tappa tråden på det här sättet. Det är så mycket jobb som görs i onödan om det bara fanns liksom bootstrap för bank och försäkring. Man kan ta den och så säger man nej. Världen skulle vara bättre för det är ju för det är ju...

Anders Arpi (12:55)
Jag såg att du tog en klippningspaus där, en tankepaus.

Patrik (12:56)
Hahaha!

Bartek (13:20)
Man skulle känna igen sig. Det är så mycket arbete som görs från scratch om och om igen och kommer fram till samma resultat.

Varifrån.

Anders Arpi (13:30)
Patrick har du ett svar på det?

Bartek (13:31)
Mm.

Patrik (13:32)
Ja, varför? Jag tror att om vi visste det så hade vi inte suttit och diskuterat i den här podcasten. Men... Jag tänkte faktiskt sprida av lite granna. Jag var inne och skulle ladda ner Slack. Alltså chat... Eller, IRC -kopian. Om man nu ska hålla sig till varför internet var bättre för. Men det slog mig så här, jag kunde inte hitta en download...

Bartek (13:50)
Mm.

Patrik (14:02)
Allting på deras sajt var så himla fancy och bilder hit och dit och länkar men jag kunde inte hitta download -knappen för liksom det är deras liksom raison de trés liksom hela deras anledning att existera i deras app liksom. Och det slog mig bara hur jävla dåligt internet är. Alltså hade det här varit och nu låter jag verkligen som angry man.

Old man gäller inget cloud men... Jag vet inte, hade det här varit 1996 hade det varit en stor knapp bara, Slack, download. Och det är inte så länge och jag tycker det är tråkigt på många sätt.

Bartek (14:46)
Alltså jag trodde att du överdrev för att få hem en poäng men jag är inne på slack nu och... Vad fan... Där! Där! Download slack längst ner tillsammans med social media share -ikonerna. Om du ska vara längst ner på sidan så finns det en liten liten download slack -knapp.

Patrik (15:07)
Det är inte skojare, jag kollar, jag såg inte den. Den måste jag kolla igen bara.

Lät dig explikert ta en download.

Anders Arpi (15:20)
Det är en sak jag inte förstår.

Patrik (15:20)
Jaha, där! Ja okej, Jemte, deras länk till Twitter, Facebook. Jaha, jag kollade inte ens där, jag satt och kollade i den här menyn ovanför, jag vet inte vad man kallar dem där. Där de delar in olika sektioner, company, resources, pricing. Så jag satt och kollade där. Men sen hittade jag där uppe i den här megamenyn under solutions finns det en lite knapp Jemte watch demo.

Bartek (15:26)
Ja.

Anders Arpi (15:50)
Ja just det där också.

Patrik (15:50)
Det kanske är jag som är lite dum i huvudet. Man vet inte men det tog mig 3 -4 minuter att bara leta efter var ladda ner slack.

Anders Arpi (16:03)
Det kan ju vara så att du är dum i huvudet, men även du måste ju kunna få tag på slack. Det kan ju inte vara så att man måste vara ett geni för att få tag på slack. Eller liksom... Ja. Jag fick Ctrl -F här för att hitta den länken. Och så Download, och så fanns den längst ner. Men till och med det funkar ju inte alltid för att det är sådana här load -on -scroll -beteenden ofta på sajter.

Patrik (16:08)
Nej. Det är ju diskriminering mot folk som är dumma i huvudet, i så fall.

Lys... Lyser...

Du ser jag är dum i huvudet, jag tänkte inte ens att jag kunde kontrollera framåt.

Anders Arpi (16:30)
Det är en avancerad sökväg för power users. Jag håller med. Det är prima exempel på att det är en reklampelare. Det är varken en funktionell applikation eller ett dokument. Det är en reklampelare i deras hemsida.

Patrik (16:34)
Jävlar!

Nej. Jag vet inte om jag svarade på Bartex -frågor här eller om jag bara liksom lade till en till rant om varför saker är dåliga. Men... Jag vet inte varför det är så. Det ett med jag tycker... Ja.

Anders Arpi (17:05)
Om man vill vara jävlingsadvokat så kan man ju ändå liksom... Jag kan föreställa mig att någon som jobbar med grafik och design kan argumentera för att det är en bättre upplevelse om man kan lägga till visuella element, om man kan markera med skuggor och så vidare. Det finns... det är klart att det finns någon slags... Jag har ingen kunskap om det här. Man kan ju anta att det finns vissa vinster av den kunskapen jag inte har. Faktiskt. Men... Det är ju inte ett konsekvent språk som byggs. Alla har ju sitt eget lilla theme. Liksom när de bygger hemsidor, de ska lägga...

tre månader på att bygga en komponentlib som ser ut ungefär som allandes komponentlib först.

Patrik (17:40)
Men det finns en poäng ändå i det här, varför finns inte ett bootstrap för banker? Om man tar allt annat, det är bra när man standardiserar kring en standard i de flesta fall. Till och med om jag ska skruva in skruv så bara, okej det finns, jag behöver en stjärnmej sådär. Det är inte så här att, okej Philip är så dåligt för de har...

Men det är inte så att IKEA har sin egen standard för skruvar. Det är lite samma sak med webbsidor. Det är nästan som att det är en grej i sig att man ska göra saker så unikt som möjligt. Så varenda gång man går in på en ny sida, och nu låter jag som Old Man Gällat Cloud, så är det som att man måste resätta hela sig själv och bara okej.

Det står här den här sidan ser ut. Okej, var hittar jag länkarna? Okej, där finns länkarna. Okej, nu vill jag ha den här grejen. Vad hittar jag den? Okej. Okej, den var där nere. Jag vet inte om jag... Det är lite rant nu, men... Men det finns ingen standard för så här. Okej, men så här borde en webbsida se ut. Så när du kommer in på företag .exe -hemside så vet du exakt vad du ska göra. Och jag tror...

Anders Arpi (18:50)
Jag håller helt med, jag tänkte det också.

Du menar x .com? Ännu en överladdning av x.

Patrik (19:06)
Nej, okej. Det är inte min dag idag om vi säger så.

Anders Arpi (19:13)
Nej, jag förstår precis vad du menar. Jag håller helt med. Det jag tänkte på är att om man tänker att internet har blivit en del av vardagsinfrastruktur för många människor. I jobbet, i banklånen, när man ska deklarera allt det där som alla mer eller mindre gör eller måste göra i samhället idag. Att det då inte finns en gemensam, vad ska man säga, ett gemensamt...

visuellt språk för hur man ska interagera med internets varje antal fisknappar och dörrar och liksom pennor på papper och sånt. Det är ju någonting extremt irriterande med det. Det är som att alla får göra ett eget hus när de skulle behöva ett kontor liksom. Och bara vi ska ha dörrarna här, vi ska ha en trappa på dörrarna för det är kul och vi ska ha en röskana in för det gillar folk. Så där. Man bara men, de flesta vill bara kunna gå in i dörren eller genom dörren.

Bartek (20:00)
Tuhuhu

Patrik (20:07)
Ja.

Anders Arpi (20:08)
Jag tänker på bankomater just i tanke om banker. Alla banker har sin bankomatdesign. Nu är det så mycket längre. När jag var barn fick man vecka upp pengar med bankomaten. Även om man var på Norreas bankomat eller Swedbanks bankomat så var det i princip samma bankomat. Med subtila skillnader. Man fattar allting direkt. Där kan inte bankerna ha en bankomat -theme på hemsidorna som är typ samma.

Bartek (20:37)
www .blåvitt .css

Anders Arpi (20:39)
Ja typ. Och det finns ju en massa sådana här men det är ingen använder dem för det är ju inte spännande. Men jag tror att det där är liksom varumärkesidentitetshallucinering. Man tänker att det så viktigt att vi måste vara unika och vi måste ha våra användare, våra kunder måste liksom vara loyal customers. De måste vara Nordea fans och sådär. Jag tror att det där är ett så sjukt mycket pengar som läggs för att få två procents liksom, vad ska man säga, vinst eller två procents effekt.

Patrik (21:10)
Ja.

Sen kan man ju förstå varför det är som det är. Det klart man vill skilja sig själv från sin konkurrent. Vi är lite snyggare, eller vi är lite coolare, eller vi är lite hippare. Eller vad det nu är som man vill kommunicera. Men för slutanvändaren är det ju rätt kast. Och nu tänker jag inte på oss. Det är mer och mer saker som blir digitala. Och det är många äldre människor som ska använda de här grejerna.

Så för dem tror jag framförallt att det skulle vara fördelaktigt om bank, försäkringsbolag, statliga sidor, om det var liksom streamlinat på ett sätt.

Bartek (21:55)
Typ Netscape 4 hade infört typ någon tidig version av... Nu fanns inte Bootstrap då, men något motsvarande som default -tema när man bara renderar. Typ som water .css. Alltså att... Om du bara skriver HTML utan någon styling så ser det ganska schysst ut. Och liksom att man utgick från det. Istället för att ha den här Times New Roman och blåa länkar och...

som inte ser så aptitlig ut. Om de liksom hade satt det i rullning i slutet av den här klippen.

Typ som ett OS som har...

för att koppla tillbaka till Windows 95 som... Okej, jag pivåar lite. För Windows 95... Nej, förlåt, inte Windows 95. Windows 2000 var liksom pinnekel av användbarhet för grafiska gränssnitt. Och man fick allting av OS 1, man fick liksom huvudfönster hanteras, man fick snygga knappar, man fick scrolllistor, man fick allting och kunde använda de blocken för att...

Man behövde inte uppfinna allting på nytt. Om det fanns något sånt på den tidiga webben så hade det nog varit ett helt annat...

helt annan situation idag.

Anders Arpi (23:26)
Man kan i alla fall hoppas att det hade varit det. Jag är skeptisk ändå. Men är ju lätt att vara lite sådär. Allting är dåligt, vilket jag tycker att det är. Men det är ju inte utan vinnning. Det är också värt att skilja på det. Funktionella landvinningar. Som video, online, online -chatt.

Bartek (23:29)
Mm.

Anders Arpi (23:53)
att kunna bädda in bilder. Det är mycket sådär som man inte vill vara utan. Bädda in bilder är inte så modernt. Det funktionella som jag tycker är jättebra. Jag har ingenting med att YouTube finns. Däremot är det väl allt runt innehållet. Vi har video, bild och text. Det är innehåll man kan konsumera på olika sätt. Det är allt det här runt som är problemet tycker jag. Eller problemet. Men mindre önskvärt utformat i alla fall. Men...

Det här är ju en del av varför man kanske kan säga att internet är sämre idag men varför var internet bättre för egentligen? Det var ju lättare att använda visuellt och sådär men det fanns så mycket, jag tycker det känns som att internet eller vad man vill kalla det liksom men den digitala verkligheten är mycket jobbigare idag för alla, speciellt för unga men inte bara, verkligen inte bara. Man är beroende av

Beroende av liksom en ständig input från den globala massan av människor som är på internet. Och man lever med det alltid närvarande och det plingar alltid på något sätt. Även om man har stängt av allting så kollar man ändå telefonen en gång kvarten för att se någonting som har hänt som är viktigt eller som pengen en dopaminkick. Och det tycker jag också är sämre idag och det var bättre förr. Men det är lite svårare tycker jag att prata eller landa i varför för mig. Varför det var bättre liksom när...

Säg 20 år sedan när jag var 15, 16 någonting.

Bartek (25:27)
Jag vet inte vad jag läste någonstans men det var ett så himla bra citat och det var att för 20 år sedan så kunde man vara klar med internet för dagen. Man hade liksom, man hade kollat sin mail, man hade läst Aftonbladet, man hade kollat sitt forum och sen var man klar. Sen fanns det inte så mycket mer. Det är bara en stridström av intryck från alla möjliga håll och kanter och det är...

Jättelätt att säga, nej men jag tänker inte titta på den.

tusentals beteendeforskare som har mikrooptimerat allting för maximalt dopaminpåslag och vi är dopaminjunkies alla vad vi än vill påstå. Så man krälar tillbaka till de vita siffrorna i röda klubbarna för att få sin dos.

Anders Arpi (26:24)
När jag för nu typ tio år sedan var mycket mer inne på speldesign och även jobbade med det under ett år ungefär så det primära funktionen där är skinnerbox -funktionen. Alltså att man drar i en spak och får ändåpaminkick eller godis eller socker eller pling på skärmen eller högre siffror eller...

Och redan då, nu är det 10 år sedan inte jättelänge sen, men då pratar vi väldigt mycket om vad som är ett dark pattern eller vad som är lite omoralisk speldesign. Men det känns som att det här hyperväxlats upp till att gälla allting. Gamification säger ju ingen längre, för allting är ju så nu. Du får achievements på webbhallen när du köper en ny moderkort. Jag vill inte ha några jävla achievements på webbhallen, tack!

Och allt är ju så. Det är badges överallt. Man är på basecamp för något projekt på jobbet. Då får man också en liten... ...pling reaction. Du har fått hundra reactions här får du liksom en bad... Alltså det är så mycket sånt där... ...som är... ...default saker och som nästan är som att... ...det syns på som någon slags hygienfaktor. Man måste ha någon typ av liksom... ...XB -bar i sitt CMS nu. Jag tycker att det är så hemskt att det liksom är... ...och menar vi som ändå är... ...trötta...

små barns - föräldrar som har heltidsjobb och måste göra saker som inte är lika i soffan och gespa hela dagen med en telefon på den förnäsan. Man kan ju inte vara beroende av det på något sätt, för det går inte att göra det konstant, men om man är en tonåring som kommer hem från skolan och bara, ja, nu har jag min telefon och sen somnar jag om sju timmar. Det är det jag gör varje dag.

Det lever ganska många människor som är i det tror jag i tonåringen, inte bara tonåringar men speciellt där kanske. Jag spelar i voff när jag var tonåring. Det var i alla fall socialt. Det var kanske ungefär lika illa egentligen. Men det där tycker jag är hemskt på ett annat sätt. Att internet är fult och att man inte hittar en downloadlink det är irriterande. Men att barn blir dopamin söndertrasade i hjärnan när de är 12 det är ju lite värre på ett annat sätt.

Och det tänker jag är internets istort. Internets fel istort.

Bartek (28:42)
Ja, ehh...

Anders Arpi (28:44)
Lösningar på det.

Patrik (28:46)
Liberalerna hade väl något lösningsförslag där. De skulle införa något mobil. Oklart hur de ska införa det där, hur de har tänkt, men mobilförbud efter klockan 23. Så det är väl bara till att dra i den stora internetsspaken klockan 23.

Anders Arpi (28:50)
Ja.

Ja.

Lösningen är alltid mer kontroll ovanifrån, jag har förstått.

Patrik (29:12)
Vi måste titta mer på Kina hur de gör. Sade ingen någonsin. När det kommer till hur man sköter internet.

Anders Arpi (29:26)
Nej, jag förstår vad menar. L -förslaget känns ju just att det är svårt att omsätta. Det kräver ju typ att man vet att det är en tomlång som har en telefon och så vidare.

Patrik (29:32)
Det populism. Det går inte att genomföra så att varför man ens säger en sån sak övergår mitt förstå... Förlåt.

Anders Arpi (29:41)
Nej.

Det är nivån av porrförbud för tonåringar på internet. Lycka till med det. Det är omöjligt också att genomföra. Det är omöjligt att förbjuda tonåringar. Jag tänker mycket på när mina barn är tio år äldre nu och de kommer vara tonåringar. Hur ska man dra en gräns mellan förbud och ansvar och tillit? Jag tycker det är så jävla svårt att tänka på.

Bartek (29:43)
Mm...

Anders Arpi (30:10)
Hoppas att det är lite mer vedertaget att man om tio år säger nej men du får inte ha vad det nu är TikTok eller Facebook eller någonting För jag vet att för fem år sedan var det i alla inte så, då hade ju typ alla tonåringar och yngre det, alltid utan telefonen liksom

Patrik (30:13)
Jag tror att det var Bärtex som sade det för ett tag sedan. Och det tyckte jag var väldigt... Att om 50 år kommer man se på social media som vi ser på cigaretter idag. Liksom... Hur kunde vi låta... Hur kunde vi...

var konstant uppkopplade 24 timmar om dygnet och hur kan vi låta våra barn vara helt... Alltså att man kommer se på det kanske på samma sätt liksom att man... Ja exakt. Jag läste det att... Nej det var ingenting. Nej!

Anders Arpi (30:48)
Mm.

Bartek (30:51)
om cigaretter var på 50 -talet.

Lökare om du ska räkna ett eller två paket om dagen.

Anders Arpi (30:56)
Nu tänkte du att vi kan göra en klippning här.

Bartek (31:07)
Hahaha

Det är inte mycket som jag uppskattar med den här i timelineen men jag uppskattar väldigt mycket att Johan Persson är den som startar den butlerianska jihaden.

Patrik (31:11)
Oh.

Anders Arpi (31:27)
också lite av en crossover med Biltema -körv känner jag. För han hade väl någon Biltema -korv... eller i alla fall korvätningsbild. Han skulle vara folklig. Ja, han äter korv liksom. Han är en skön grabb som äter korv. Det liksom... ja. Och så händer det funkare. Tack faktiskt.

Bartek (31:33)
Just det, det var hans usp under valet.

Patrik (31:35)
Jag tycker inte om hur du kopplar ihop min Biltema -kurv -t -shirt med Johan Persson. Hur kan du ta någonting som är så vackert och gör det så fult?

Anders Arpi (31:48)
Nej jag ursäkta det, jag förstår. Jag håller med om det här och det är sjukt. Förlåt. Are you still on the Biltema -kurv känner jag.

Jag, inför detta avsnitt, sa att vi skulle prata om varför internet är dåligt. Jag gick och tänkte på detta. Jag kan ju, ärligt talet, prata om allt som är dåligt för internet och hur bra det var för hur länge som helst. Men det vill nog ingen höra på. Men jag tänkte så här, kan jag ge ett enordssvar som ändå liksom, summerar min upplevelse? Det finns ju många aspekter som sagt. Men jag tycker att om man skulle summera varför internet är dåligt för samhället idag, så är svaret, dundundundundundundundundundundundundundundundundundundundundundundundundundundundundundundundundundundundundundundundundundundundundundundundundundundundundundundundundundundundundundundundundundundundundundundundundundundundundundundundundundundundundundundundundundund

som är sociala medialgoritmerna. Jag tror att det är det som har mest negativ effekt på människor i samhället idag. Av internet då.

Bartek (32:44)
Mm.

Patrik (32:45)
och demokratin i förlängningen.

Anders Arpi (32:49)
Ja, precis. För det är... Om man tänker på när jag tyckte om internet mer för 15 år sedan, 10 år sedan, så där... som när Twitter var nytt. Då minns jag att man gick in och så läste man tillbaka tills förra gången man var in på Twitter. Och så var man klar med Twitter, som sagt. Man hade liksom läst tillbaka, eller på IRC. Man läste tillbaka den röda randen i Mirk32, liksom. Som man kunde lägga in. Så var man färdig och hade kommit tillbaka till där det slutade och det var liksom en känsla av lugn. Nu finns det ju varken en timeline som går att ta slut på...

Bartek (33:03)
Mm.

Anders Arpi (33:18)
Men inte en gång till att läsa i ordning någonstans. Det finns ingen ordning. Det är bara försökt i optimering av att få mer titta och läsa. Det gäller ju allt man är inne på som har den typen av flöden eller människor som skriver saker på.

Bartek (33:25)
Det finns ett jättebra... Förlåt, var du klar? Jag har en jättebra lösning på det. Man kan ta bort Twitter och Facebook. Och det har jag gjort. Det är så skönt.

Anders Arpi (33:40)
Ja?

Jag har ju också gjort det. Det enda jag har är ju LinkedIn. Och så där motvilligt av någonstans jobbskäl. Och bara där faller jag tillbaka ibland. För att det är en enda liksom... Kan jag hitta något guld här? Åh jag måste titta lite. Sådär.

Bartek (33:54)
Har jag berättat mitt LinkedIn -hack? Dels lösenordsbytet. Om man märker att man är för mycket inne på någon socialtjänst så kan man byta lösenord och sen plocka till något som man inte matar in i sin lösenordshanterare. Så måste man typ resätta lösenordet nästa gång man vill in. Så det blir extra jobbigt.

Anders Arpi (34:00)
Ja, lösen orsbytet.

Bartek (34:22)
specifikt för LinkedIn så har jag inte haft en policy att så fort någon postar någon dumhet om krypto eller vad som helst så blev det en mute på den personen. Jag har tydligen kommit över något tröskel för plötsligt så slutar det där mina notifieringar funka så nu får jag noll notifieringar. Så jag har...

Börja mjuta folk tills man kommer över en magisk värde så blir man av med notifieringarna i alla fall.

Patrik (34:58)
Men det skulle inte förvåna mig om det blir så på Twitter. Det kommer upp en reklam om krypto, man blockar, man blockar nästa. Det kommer alltid nya. När de är slut så börjar den rekommendera...

Anders Arpi (35:10)
Det hände med på Instagram. Jag har inte kvar Instagram längre. Men när jag hade det så hade jag ganska få jag följde och de flesta jag följde var också mjotade. Inte de flesta men säg 80 % var kanske mjotade. Varför det var så här, jag kollar in folk ibland men det räcker liksom.

Patrik (35:14)
Tror säkert att LinkedIn kommer att visa dig grejer och ge dig introfering från människor som du inte ens känner.

Bartek (35:19)
Mm.

Anders Arpi (35:36)
Men då blir det så att jag har 70 % reklam i flödet. Och då ett inlägg som är från vad jag känner. Så det blir bara ännu värre, så jag slutar bara ta bort det. Men jag håller med. Jag har tagit bort allting, just därför.

Bartek (35:40)
Men det är en annan sak som var andalunda förut och det var att konceptet content fanns inte. Det var liksom folk som brann för sin hund och hade en blogg om sin hund eller... Ja vad vet jag, det var ingen som skrev content för contents skull och nu känns det som att

Allting är content och producerat för att man ska få engagemang och jag vet inte riktigt vad folk gör med det här engagemanget men de säljer väl några kurser om hur man kan få mer engagemang. Det är ingen som publicerar någonting för skoj skuld förutom oss med den här podcasten.

Anders Arpi (36:24)
Sälja reklam. Tyvärr.

Just det. Skönt att vi gör rätt i alla fall.

Patrik (36:37)
Åviga skojämnen och vi är så positiva.

Anders Arpi (36:40)
Jag kommer ihåg i min barndom, då var det senare högstadiet, så det var runt 1999. Det fanns en tjej i min skola som heter Karin som var jätteduktig på måla. Hon var inne på animer tidigt och Final Fantasy. Hon är illustratör och spelgrafiker idag. Hon hade en egen hemsida som var hennes hemsida. Hon gick in och ritar saker och skrev om Final Fantasy. Det var det som hon gjorde.

Jag tror att den sämsta är kvar i någon variant och är fortfarande ganska lik det här typ fanpage -grejen. Det var fanpages, det var liksom jag älskar Bob Dylan, här är 15 bilder av mina tankar om Bob Dylan. Och så var det hemsidan. Och det var ju någonting underbart att hitta de där hemsidorna som var det för någon människa som bara lägger upp saker som de tycker om, som de har skapat, skriver de saker de gillar för att de vill dela med sig på det här liksom snacka på en fest sättet. Att det bara är kul att prata lite, kul att visa upp någonting man har gjort och så där. Att det inte måste vara...

Patrik (37:09)
Det så att

Anders Arpi (37:39)
Hur ska jag kunna monetisera mina skisser av Cloud från Final Fantasy VII? Som det är idag. Mycket mer.

Patrik (37:47)
Mm.

Bartek (37:51)
Mina barn har ganska strikta skärmregler men...

till skolan och typ när vi vill ha en halvtimme lugn och ro för att laga mat så får de titta på tv. Och då har vi whitelistad för ett tag så hade vi UR Play och SVT. Äldsta sånen får scratcha men nu och YouTube var helt förbjudet men nu har Insta helt snöt in på kurtsk gesagt. Har ni sett den?

Anders Arpi (38:28)
Det sådana här kunskapslånga avsnitt för att på YouTube om saker.

Bartek (38:30)
Det är tippet.

Tio minuter typ. Ganska pedagogiskt och lätttergängligt förklarat med animerade ankor som förklarar ganska många ord. Kurtske sagt, jag tror det betyder kort sagt på tyska.

Patrik (38:44)
Vad heter du sa du?

Ja, intressant.

Bartek (38:52)
De är jättebra, men de hade ett avsnitt just om sociala medier.

De länkar alltid till källor, så det är inte deras egna åsikter utan de gör någon slags metod.

Men de poängterar att sociala medier är dåligt, dels på grund av det som du sa Anders med, algoritmer som optimerar för engagement och det är ingen som engagerar mer än ilska och upprördhet.

Och så hade de en andra poänger, men deras förslag på lösningen var att vi ska gå tillbaka till Det som jag shoppar agerar för hela tiden och det är små forum, små nischade forum och det är någonting som har försvunnit och ersatts av typ Facebook -grupper För det var det bästa med internet typ 1999 till Facebook dök upp iallafall, att det fanns massor med

forum som liksom.

hela världen som var där utan det var.

bilder.

Anders Arpi (40:04)
Jag håller helt med. Jag har sagt det många gånger, men det för att vi håller med varandra. Så det är svårt. Det känner jag också att det enda som jag... Det enda flödena som jag med glädje tar del av är sådana forum.

Bartek (40:11)
Det fanns ingen algoritm.

Jut mig.

Haha

Anders Arpi (40:34)
Slackkanaler, jag är på en Discord -travel för ett nischad kategori av rollspel som ändå har typ tusen medlemmar men det är typ femtio aktiva egentligen. Sånt är väldigt mysigt. Men där finns det ju trots allt Facebook -grupper som jag tror människor upplever har liknande funktion för dem. Jag har aldrig varit med i sådana men om man ska ge liksom Facebook lite cred så är det väl just att det har liksom låst upp

den här vi som brinner för konstväxter i södra Småland. Att det ändå finns sju personer som hittar andra där på Facebook i den lilla gruppen och att de kan ha en klick. Det är någonting positivt tycker jag. En av de få sakerna jag kan lyfta som jag tycker är bra om Facebook är just det där. Men det är kanske inte värt det i det stora hela, men jag håller med.

Patrik (41:18)
M -m -

Jag tror personligen för mig att kod -snack -slack, jag tror det är närmaste jag kommit där sen 15 -20 år tillbaka eller innan när Twitter fortfarande funkade och man kunde följa människor där man delade någon form av intresse. Men där det känsligt så här lite gemytligt, man vet vilka folk jag är, eller ja, även om man inte har träffat dem så vet man ja, men det är ju...

Bartek (41:43)
Mm.

Patrik (41:53)
Det är ju den personen.

Och nu så känns det som att allting är så fruktansvärt stort och... Jag vet inte. Det känns inte som community. Alla säger att det är community. Facebook är community, Twitter är community. Men det känns inte som community. Det känns bara som en stor jobbig folkmasse som man... Man har några vänner mitt i folkmasse någonstans och så resten är bara människor man inte vill ha att göra med. Så upplever jag mycket vid internet.

Anders Arpi (42:27)
Det är som att det är en kakofoni som man liksom lägger på mer och mer ljud. Så slutsamare blir det bara en djur, bara surrande brunt ton. Det är en grå massa. Det är verkligen så. Jag känner också kring mycket av det där.

Patrik (42:36)
Ja.

Det är sällan man har intressanta diskussioner nu tycker jag. Jag kommer ihåg på... Jag känner mig som en sån jävla bakåtsträvar. Men... Ta Twitter som exempel. Nu har Elon Muskarnas Twitter Men det var ju på nedgång redan innan om ni frågar mig. Men jag kommer ändå ihåg att man kunde ha diskussioner med människor som delade liknande intressen och...

Det var ganska bra stämning nu, känns det inte alls så. Facebook har jag gett upp sedan länge. Jag har kvar mitt konto men jag typ aldrig <|pl|> <|translate|>

Kålsnacksslack är nog det närmaste jag kommit just där. Gemütliga, trevliga. Pratar om lite allt möjligt men trevlig stämning och...

Bartek (43:30)
Jag har reflekterat lite över just den slacken och även om det är tusen parster så är det typ...

Det är långt ifrån tusen personer som är aktiva. Jag skulle nog snarare säga att det är typ... Det finns ju något sånt här... Dunbar's number... 150 pers. Max vad man kan relatera till i en grupp. Jag tror att de som är aktiva på den slacken ligger någonstans där. Eller de som syns.

Patrik (44:06)
Jag vet inte vad Dunburtz number är men jag läste någonstans att det var en siffra runt 100 -150 personer för det var så stora våra samhällen var.

Bartek (44:14)
Ja, men precis exakt.

Patrik (44:16)
Har de det att göra eller?

Bartek (44:19)
Ja... Danbergs nummer suggesterar en kognitiv limit till den nummer av människor med medel man kan hålla stabila sociala relationer. Sen så tror jag att den där har blivit ifrågasatt, men...

Patrik (44:35)
Härifrågesätter vi inget. Förutom internet.

Anders Arpi (44:39)
Jag träffade min fru på Twitter 2009 någon gång. Då var det just att det var svenska twittrare som ändå hade någon slags gemenskap. Inte varenda än, men det fanns ändå alla som var aktiva på Twitter. I alla fall som jag kände till. Som man liksom hade någon slags vardagsrumsrelation med. Man snackade varje dag, man visste vem som skulle kommentera vad och så där med eller mindre.

Och man träffades på några tweetapps, inte Stockholm, men ett gäng. Det var väldigt mysigt. Just för att det inte är den anonyma massan. Så jag köper nog det där helt och hållet. Men är det då så här, är allting dömt att misslyckas om det är nog människor som använder det?

Då vet vi det.

Bartek (45:35)
Men det är samma sak som med... Innan jag säger det så vill jag säga att det är... Jag tror att människor överlag har väldigt svårt att greppa stora mängder av saker. Det finns ju någon sida som visar typ hur mycket pengar miljardärer har egentligen. Och så är det typ en pixel är 10 000 dollar. Och så tänker man...

Man tänker, ja, 100 miljarder, hur mycket kan det vara? Och så börjar man skrolla och så ser man jävla mycket pengar det är egentligen. För det är så stort som man har svårt att mentalt greppa hur mycket pengar det är. Och jag tror att...

Patrik (46:20)
Det som skillnar mellan en miljon och en miljard.

Bartek (46:26)
Ja, precis. Exakt.

Patrik (46:29)
att det är så jävla mycket större. Men det känns såhär, vad kan det vara?

Anders Arpi (46:35)
en miljard i skillnad. Det är väl det som är grejen. Det är i princip en miljard i skillnad. Det är ju... Tråkigt.

Bartek (46:37)
Ja...

Patrik (46:38)
Eheh

Bartek (46:44)
Det blir samma sak med sociala medier. Man tror att det här är 150 personer som är jättebra eller vill bli illa. Men det är en halv miljard människor som går in i den här rollen.

Det blir någon slags...

Det här är ordet jag letar efter.

Välkommen till bordet. Skitsamma.

Anders Arpi (47:15)
En överladdning eller vad?

Bartek (47:18)
Nej, en disconnect.

Anders Arpi (47:22)
Just det. En impedance mismatch. Typ. Kan vi låtsas att det är?

Bartek (47:25)
Ja, precis. Exakt. Det här med Instagram att alla är så lyckade på Instagram för att de är vältränare och har bra jobb och är snygga och spenderar tid med sina barn. Men det är liksom 3000 olika personer som man samlar ihop till en person för att det kommer genom samma kanal.

Anders Arpi (47:54)
Det är väldigt sant. En av alla negativa sidor med Instagram. Och dyliga tjänster. Men det är lite jag funderar på det där. Jag tänkte det nyligen att jag hade nog haft kvar Instagram om det inte var för att det var delvis för att det var Meta som låg bakom det, vilket jag gärna undviker. Men också om det inte var massa reklam. Alltså hade det bara varit det som då från början, att säga människor gör kännsläggande upp bilder. Då hade jag gärna använt det fortfarande och lagt upp bilder själv. Men för mig kommer det till en punkt, det här är...

Bartek (47:58)
Mm.

Anders Arpi (48:23)
Inte värt det. Jag måste vara erkänd att det inte är värt att jag får lägga upp en kul bild på mina barn varannan vecka och få tre likes från min mamma och min fru och en till person. Och bara yes! Men de får ändå se bilderna på mina barn och de träffar mina barn varje dag istället. Eller vad det nu är. Eller lära sig någon annans bild. Det är en ganska... Det är en ganska så här... Man går runt och vaskar efter guld i en oändlig pöl av skit och bara yes, jag hittade en guldklimp!

Jag är dränkt i bajs liksom, men äntligen hittar jag guldklimpen och sen slänger jag bort den så får man ha en ny direkt liksom. Så det är ju... Förlåt, köp på Patrik. Nej, jag vägrar. Jag var klar.

Patrik (49:00)
Åh, men... Nej, nej, sure.

Nej, jag tänkte säga det. Och medan du vaskar så registreras varenda klick du gör och skickas till Cambridge Analytica så de kan överkasta nästa val i USA på något sätt. Det är så stört.

Fan, punkterade jag någonting där?

Anders Arpi (49:22)
Bara, bara, sorgsätt.

Bartek (49:22)
Nej, nej, nej, jag vill, jag har en fras som jag vill...

Det är det.

Det är en sass för...

radikaliserar.

till att bli inhemska terrorister.

Anders Arpi (49:42)
Förtiotalister. Ja, okej, nu förstår jag. Ja, just det. Ja, nu förstår jag.

Bartek (49:46)
Vår föräldra generation.

Patrik (49:51)
aka boomers.

Bartek (49:53)
Ja, precis.

Patrik (49:54)
Det var det jag tänkte på en gång, det där.

Ja, filterbubblor.

Good or bad?

Bartek (50:07)
Det där kurtiska sagt avsnittet som jag pratade om, de pratade faktiskt om filterbubblor och det var... Jag ska tänka efter vad de sa, men de sa att det var typ tvärtom för att du... Riktiga filterbubblor pre internet var mycket starkare än filterbubblorna på internet där eftersom du bara umgicks med...

likasinnande människor och så höll man sig på mattan med sina mest extrema åsikter för att det liksom så samhället funkar eller liksom så social interaktion funkar medans på internet så är det mycket lättare att du får.

någon galen farbor som plötsligt börjar dela högerextrema åsikter.

Patrik (51:00)
eller starta en podd och hatar på internet.

Bartek (51:02)
Hahaha

Anders Arpi (51:03)
Men är det här med... Det är ett ord som alla hatar att använda men jag vet inte vad man ska använda för annat ord. Det är ju content. Vilket för mig i alla fall betyder skälslöst... Skälslöst... Ja, skälslöst innehåll helt enkelt. Det är som jag tänker att det är. Innehåll... Primärt för att man ska titta på det, inte för man ska få någonting ifrån det.

Bartek (51:15)
Självslöst.

Patrik (51:20)
He -

Anders Arpi (51:26)
Är det det som är problemet? Är det liksom en extremt dålig sak eller är det mest bara ärdar och en del av det hela? Eller är det det som är... Inte att det är fullt av skit, och nu är det mer fullt av skit tack vare alla moderna tekniker för att generera content ännu snabbare och ännu mer självslöst.

Bartek (51:45)
Problemet är att det blir svårare och svårare att hitta, och det blir självförstärkande också för någon som vill göra en hemsida om sina Final Fantasy 7 teckningar kanske inte gör det längre för att det bara försvinner i bruset.

Och det aktueras ännu mer med att man bara kan skapa content automatiserat och pumpa ut det.

Patrik (52:12)
Mm.

Anders Arpi (52:13)
Det tycker jag ändå är något sådana här liksom... Någonting jag ganska ofta känner det är att man saknar att hitta saker. Alltså så här, åh shit det här. Vad är det här för konstig hemsida? Vad är det här för roligt band? Eller vad är det här för bra bok? Men det finns redan Goodreads och det finns redan tusen recommends kanaler på varenda ämne i hela världen.

Bartek (52:35)
Precis, men de är ju gamade för att folk har listat ut hur deras algoritmer funkar så de skriver titlarna på ett konstigt sätt och då bubblar de upp.

Anders Arpi (52:40)
Precis.

Ja, och det är det som är lite lässamt att man inte kan få bara hitta en bok på ett bibliotek och det här är något spännande. Som ändå baserar på den bästa boken man läst. Det kommer aldrig hända, för det kommer redan att googla best book ever, så får man tio listor med tio rekommendationer var och var. det är bara att läsa. Och även om man är en bibliotekstomte så tror jag det är svårt att undvika det här flödet. Om man inte är typ borgenhydda i skogen utan internet. Men om man bara går in på Facebook eller vad det är gör så kommer man få...

Bartek (52:56)
Mm.

Anders Arpi (53:16)
en stridström av förslag och det finns såklart också i klassisk media mycket recensioner och rekommendationer och det är ett flöde av åsikter om allt inte bara om politik utan också om vad är bra böcker att läsa och vad är bra musik och det har blivit hyper hyper liksom accelererat de senaste tio åren 20 åren.

Patrik (53:39)
Sen kommer algoritmer in där, så om du läser en sci -fi -bok så kommer man bara rekommendera sci -fi -böcker till dig. Eller som i mitt fall när jag köpte dammsugarpåsar. Och de bara rekommenderade mig att köpa mer dammsugarpåsar.

Bartek (53:55)
Det roligaste är när man köper något dyrt, typ ett kylskåp. Ja, du köpte ett kylskåp, du vill köpa ett till?

Patrik (54:00)
Hehehehehe hehehe he

Ja, två i kylskap. Varför inte tre?

Bartek (54:09)
För att återkoppla till avsnittet början får du massa bilannonser nu.

Patrik (54:16)
Nej, för ett sentiment...

Inte bara tänkt på iallafall. Det är lite weird faktiskt att jag inte fått det.

Bartek (54:22)
Fast du kör väl med addblocker så du ser väl inga annonser alls.

Patrik (54:27)
Nej det är sant. Men jag tänker ändå att den här metapixeln som ligger överallt, borde väl veta att jag varit inne och kollat. Jag vet inte.

Bartek (54:34)
Ja.

Anders Arpi (54:36)
R -Ad Tech av Ondo tycker ni? Alltså modern reklamteknik på internet.

Patrik (54:45)
Jag vet att det är ett dumt svar, men ja. Jag förstår att det gör att man kan finansiera saker utan att ta betalt av användaren. Men jag saknar lite det. Jag saknar lite det att man faktiskt tar betalt av användaren. Jag gillar inte alls all reklam man får.

Anders Arpi (55:07)
För mig är det också ett okritiskt ja, verkligen. Och alla mot argumenten jag kan komma på tycker ändå blekna i jämförelse mot vilken utveckling det premierar, alltså teknisk samhälle eller utveckling som premieras tack vare möjligheterna bakom allt det här. Så att även om det finns, om det är bra att du får reklam som passar dig för du behöver köpa två pass rum på till. Det stämmer ju typ. Men...

Jag skulle ju hellre få liksom dusen reklam och inte vara trackad av någon någonsin. Att ingen är trackad någonsin. Om jag fick välja.

Patrik (55:41)
Ja, samma.

Bartek (55:48)
Det är roliga med det.

Advertisning funkar inte speciellt bra trots all tracking och

Som jag förstår det så man bara kastar pengar och så med lite tur så går man typ lite över breakeven på.

Istället för att lägga 100 000 dollar på en reklamkampanj och så drar man in 102 000 extra. Som man kan attributa till reklamkampanjen. Det är en väldigt låg pay -off på den reklamen. Sen tror jag att folk filtrerar bort det mentalt. Även om man inte har en nätblocker så tänker man bort reklamen.

Patrik (56:30)
Men är inte all den här reklamtekniken så finns inte den för att man vill nå så många som möjligt. Vår det inte mer effektivt att man riktar reklamen så här, nu ska jag sälja den här grejen. Det kanske är bra att ha reklam på det här specialforumet för den här grejen. Förstår ni vad jag menar? Nu är det ju så här, men jag vill...

Bartek (56:54)
Mm.

Patrik (56:59)
Jag vill rikta mig till alla män över 30 som har... Och så får man upp den där reklamen oavsett vart man är. Det är inte liksom... Jag skulle vilja säga att klipper bort den, men vi klipper ju inte. Jag försökte ha en poäng där, men den ville inte riktigt. Riktad reklam kanske är bra, men den behöver inte vara riktad till just mig. Den kan vara riktad på mediet där reklamen finns.

Bartek (57:06)
Mm.

Nej.

Anders Arpi (57:14)
Haha!

Bartek (57:31)
Something Awful var ett forum som fortfarande finns men som det har funnits i över 20 år och den hade väl sin storhetstid runt 2003 -2004 sedan har det dalat sedan dess men det finns kvar och de har ju knäckt den här finansieringsfrågan de har noll reklam det kostar 10 dollar för att signa upp sig

Blir du bärnad så måste du betala 10 dollar till. Vill du byta profilbild 10 dollar? Vill du byta någon annans profilbild 20 dollar?

Patrik (58:10)
Ha ha ha!

Bartek (58:12)
Ehh...

Patrik (58:13)
Love it!

Bartek (58:15)
Och de... Ett tag så drog de in ofantliga mängder pengar på det där. Så det... Det går ju. Det är så slentrianmässigt att bara slänga in reklam.

Anders Arpi (58:28)
För att ge dig lite stöd Patrik i din tanke runt att vara så nöjd med. Så jag tycker det du säger speglar väldigt väl det som görs i vad ska man säga, fysisk verklighet med att typ branschpress har ofta reklam för den branschen. Eller typ mattidningar har reklam om köksknivar och liknande och det funkar ju mycket bättre kan man tänka sig.

Patrik (58:46)
Om jag går in på ICA så förväntar mig att se liksom, nu ser man inte reklam där men man ser ju deras reklam. Men den är ju relevant för mitt besök där. Och om reklam var lite mer relevant för om jag går in på Stack Overflow så förväntar mig inte att se reklam för dammsugarfilter. Om de nu skulle ha reklam. Jag vet inte om de har reklam, jag har inte varit inne i det här på ett tag.

Anders Arpi (59:00)
Mm.

Bartek (59:13)
Ni bor i hus båda två, visst får ni sån här... Vi i villa och villatider och bo i villa och typ...

vad jag älskar att det inte kan klippa bort någonting. Men det är verkligen konten för det är lövtunna artiklar som lika gärna skulle kunna ha varit A .I. skrivna som är lövtunna förklädnare av annonser för en viss grej. Och de är ju superriktade. Det är fine för man kan slänga hela grejen.

och liksom ignorera den.

Patrik (59:50)
Om det inte vill ägandes riksförbund som jag anmält till integritetsmyndigheten för att de vägrar sluta skicka saker till mig.

Bartek (59:58)
Hahaha

Anders Arpi (1:00:02)
Men är inte det ni säger, jag håller helt med vad ni säger, men kan man inte försvara moderna reklamteknik med att det är en slags hypervariant av exakt det där? Att man ska vara så träffsäker det bara går. Att bara är Ica eller att du köper en tidning om mat eller en tidning om villor utan att exakt du har exakt rätt reklam för. Det är ju drömmen för de som jobbar här, det är målet att man kan anpassa det här.

uppmärkt funkar det inte jättebra. Men även om det skulle funka jättebra så tycker jag ändå inte att det är värt det som krävs vilket är en grundläggande i mina ögon integritetskränkning önermass om man säger det på franska. Jag vet inte. I storskala kan vi säga istället att det är en grundläggande spårning av människors beteende som jag bara tycker är fel bara för att det är fel.

Jag hatar det på ett... Alltså, jag hatar i starkt ord, men jag hatar vad det står för, liksom, vad teknik har blivit i samhället och vad inte blivit i samhället. Att det är folk som är liksom... Literal geniuses sitter liksom och lägger tid på att optimera reklamteknik. Vad fan, liksom. Det är så, det är så föräldrande, tycker jag. Att de inte får liksom... Kronkanser. Nej, vi vill göra reklam. Det är det vi vill göra i våran kunskap, våra pengar, liksom.

Patrik (1:01:27)
Fast det vore jättegott att de programmerade cured cancer.

Anders Arpi (1:01:32)
Ja, nej men jag tänkte på den här. Det är något...

Bartek (1:01:33)
Det finns ett företag som heter Rays Search och det är typ bokstavligen deras slogan. Curing cancer with code. Ja.

Patrik (1:01:45)
Ja, just det. Det Stockholms företag. Men de bygger väl så här strålningsmaskiner för att behandla cancerpatienter.

Anders Arpi (1:01:47)
Du ser.

Bartek (1:01:51)
...inte strålning.

Nej, utan jag tror att det är analys av röntgendata, tror jag det är. Eller? Nej, ej.

Patrik (1:02:04)
Det kanske de gör med, men jag för mig att de bygger så här strålnings... Känner ni en kille som jobbade där? Jag tror han berättade... Okej, de kanske gör båda också.

Bartek (1:02:15)
Okej.

Anders Arpi (1:02:18)
64 minuter och 25 sekunder ser jag på inspelningen. Har vi någon slutkläm?

Patrik (1:02:24)
Öh, äh...

Bartek (1:02:24)
Ska vi avsluta med någonting positivt och upplyftande?

Anders Arpi (1:02:29)
Jag ser ett nytt segment framför mig. Avsnittets positiva... Vad heter det? Bud.

Bartek (1:02:37)
Eeeh... Patrick har... Jo! Patrick har en ny bil och han ska komma hälsa på mig och käka lunch med mig.

Anders Arpi (1:02:38)
Ja...

Patrik (1:02:44)
Hm?

Anders Arpi (1:02:45)
Det var ju kul för er, men kanske inte för någon som lyssnar på den.

Bartek (1:02:46)
Ja, precis. Jag och Patrik har varit på vårt...

Patrik (1:02:48)
Och vi tänkte att du skulle komma upp från Göteborg också.

Anders Arpi (1:02:56)
Det vore jättekul, men jag kan inte. Min bil är trasig, säger vi.

Patrik (1:03:01)
Jag tycker det låter som ett du -problem.

Anders Arpi (1:03:04)
Ja, men det är ju ändå såhär, något stort positivt med internet är att man kan jobba remote kan jag tycka. Det verkar ju ändå ha medfört sig väldigt många plus för den lilla människan som sitter här med sitt skrivbord. Vad jag kan säga i alla fall. Det verkar vara så att företagen stör sig på att människor blir lyckliga av detta och vill ta slut med det.

Utöver det då, ändå att det går att arbeta på distans tycker jag är någonting väldigt positivt. Och där kräver man ju ändå någonting på internet. Det kanske skulle kunna vara överbrevdua, men kanske inte.

Patrik (1:03:47)
Det är ju bara transportmedium så jag ser inte problem med brevdur.

Anders Arpi (1:03:50)
Brevdua? Det fanns inte brevdua i RSC för länge sedan. Känner ni igen det här?

Bartek (1:03:54)
Det är precis.

Patrik (1:03:54)
Det finns en RFC för brevdöverkommunikation.

Anders Arpi (1:03:59)
Det är brevet du har nåt slags mjölkpluggin. Vi klipper bort det här. Yes.

Patrik (1:04:03)
Hehehehehe

Bartek (1:04:05)
I nästa avsnitt av Modere mot EM -et vi läser brevdöven RFC -en och diskuterar.

Anders Arpi (1:04:12)
Yes.

Bartek (1:04:14)
Vem tar på sig att tämja duvor?

Anders Arpi (1:04:21)
Nu tycker jag att jag skulle vilja utlysa en utmaning till våra lyssnare om vi nu får några sådana i framtiden. Det är fact checking. Någonting som en podcast jag lyssnar på som heter No Stupid Questions alltid har. Deras typ producent, efter att det är slut, kommer hon in och säger allt som de sa som var fel. Via Wikipedia -referenser. Gärna om någon lyssnare känner att fan vad ni har fel om ditt eller datten. Maila oss på något sätt.

Bartek (1:04:46)
Det kommer bli ett dubbelt så långt avsnitt som avsnittet.

Patrik (1:04:49)
Ja, ja.

Anders Arpi (1:04:49)
Nej men inte in klipp, utan bara i textform.

Patrik (1:04:53)
Tycker du att låter jättedåligt för min självkänsla?

Anders Arpi (1:04:57)
Men vi gör ju det här för att bli bättre människor, eller kanske inte. Okej, ni kan mejla mig. Allting Patrik sa som var fel.

Bartek (1:05:03)
Hörrni?

Patrik (1:05:03)
Okej.

Okej, Anders, du och jag borde... Vi måste alaina våra förväntningar. Jag är mest här för att få klaga på saker. Nej. Det här är content. Jag behöver mer content.

Anders Arpi (1:05:12)
Ha ha ha ha ha.

Jag tror du skulle säga att för att få clout, vilket du tänker, då är det verkligen fel. Fel bransch. Ja, det är sant. För ditt personliga varumärke. Ja, Biltema Curve.

Bartek (1:05:30)
Det här gjorde vi bra, det gör vi om. Tack för idag! Hej!

Anders Arpi (1:05:34)
Ja, tack för samtalet. Hej då!

Patrik (1:05:38)
Hej då!

Om internet
Sändning av